Onze aanpak: Geschiedenis

Onze aanpak: Geschiedenis


Geschiedenis is een van de favoriete vakken van de jongens. Om de inhoud van de lessen te bepalen maak ik gebruik van de methode Wijzer door de tijd en Het grote geschiedenis boek. Ik bereid de lessen voor aan de hand van deze boeken en zoek daar bruikbare voorleesverhalen, filmpjes en verwerkingsmateriaal bij. We werken min of meer de tijdvakken door maar meer vanuit een wereldperspectief, iets wat in de Nederlandse basisschool methoden vaak ontbreekt. Een boek wat ik gebruik voor de lessen en waar ik ook stukken uit voorlees is ‘De wereldgeschiedenis in een notendop’, van V.M.Hillyer. Het is even zoeken maar tweedehands is het boek nog wel verkrijgbaar.

V.M.Hillyer

We gaan ook veel op stap. Er is altijd wel ergens een interessante tentoonstelling te vinden of plek om te bezoeken die aansluit bij de lessen.

De boeken van Arend van Dam zijn ook heel geliefd bij de kinderen, vooral de verhalenbundels worden regelmatig gebruikt bij de geschiedenisles. Het was soms wel even zoeken om het passende verhaal te vinden bij het juiste onderwerp. Om het zoeken wat overzichtelijker te maken heb ik een document gemaakt  waarin ik de verhalen uit de drie veelgebruikte boeken heb ingedeeld per tijdvak. Op die manier zie ik precies welke verhalen aansluiten bij de lessen en onderwerpen die we behandelen. Zie bij downloads ‘Boeken Arend van Dam‘.

 

Tijdlijnboek:

Het is leuk om een eigen boek te maken waarin je de geleerde feiten kunt vastleggen aan de hand van een tijdlijn. Volgens het idee van Charlotte Mason’s Book of the centuries. Ot heeft dit met veel plezier gedaan tijdens zijn basisschool periode. Inmiddels zijn we overgegaan op een tijdlijn per tijdvak.

Zo maak je een tijdlijnboek

tijdlijnboek

Download het knipblad ‘tijdlijnboek’ 

Gebruik een schetsboek met ringband en 50 bladen. Bovenin plak je het jaartal onderin het symbool van het tijdvak. De eeuwen Voor Christus krijgen elk 1 kantje, vanaf het jaar 0 gebruik je twee kantjes per eeuw. Vanaf het jaar 1900 gebruik je voor elke 10 jaar 1 blad. Voor de extra kantjes gebruik je de kleine symbolen van het tijdvak.

Het is wel even wat knip en plakwerk maar dan heb je wel een mooi werkboek om al je lessen in te verwerken.

 

Tijdlijn per tijdvak:

Omdat we bij het werken met het tijdlijnboek wel eens ruimte te kort kwamen en op andere plekken juist weer veel ruimte over hielden heb ik voor Tije op een andere manier een tijdlijn gemaakt. Per tijdvak gebruiken we twee grote vellen die aan elkaar zijn geplakt. Helemaal opengevouwen is aan de binnenkant een tijdlijn van één tijdvakperiode gemaakt, vier vellen breed. Vouw je het boek niet helemaal open dan heb je twee vellen waarop getekend kan worden. Tije benut deze vellen graag en tekent tijdens het voorlezen de belangrijke figuren of gebeurtenissen op deze vellen. Al met al een leuke manier van werken.

Het fijne van werken met een tijdlijn is het vastleggen van de gebeurtenissen en het bezig zijn tijdens het voorlezen. Doordat het boek regelmatig op tafel komt herhaal je ook vanzelf elke keer weer wat er al in het boek staat. De kinderen vinden het leuk om verder te werken aan het boek en het helpt ze de gebeurtenissen en personen een plek te geven in het juiste tijdvak.